STORUMAN - EN STOR INLANDSKOMMUN I LANDSKAPET LAPPLAND - VÄSTERBOTTENS LÄN
Du är här:
Av Jan Sandgren
Invigningen 1937 var slutet på en stor epok i Inlandsbanans historia och början på en ny. Som ni kommer att se så var det en diger skara människor inbjudna till festligheterna som kantade inlandsbanans sträckning från Storuman upp till Gällivare. Invigningen hölls i Kåbdalis. Huvudmåltiden hölls i ett jättetält vid älvstranden i Akkats.
Storumans järnvägsstation utsmyckad inför invigningstågets ankomst. Flaggorna vajar i solskenet. Byggnaden bak till vänster i bild är Järnvägshotellet som hade sin storhetstid från nu och 20 år framåt. Pressbyråkiosken till vänster om stationen är en klassiker som man hittade vid nästan samtliga större järnvägsstationer.
Folk gick man ur huse för att beskåda det utsmyckade tågsetet som skulle frakta festdeltagarna upp till Gällivare via Akkats och Kåbdalis.
En del av personalen framför järnvägsstationen i Storuman. Enligt uppgifter så finns här herrarna Hedman, Moberg, Lind, Holmberg, stinsen Nilsson (Calle Nilssons far), Svanberg, Johansson och en vars förnamn är Anders. Vem som är vem på bilden vet vi inte i dagsläget.
– Bilden har jag fått låna av Ragnar Holmkvist i Gullön* på 70-talet. Jag fick låna flera bilder av honom. C O Nilsson kopierade dessa åt mig, som vanligt. Östen Nilsson, motorvagnsföraren, hjälpte mig med frakten från och till Gullön. Det var ju ingen konst för honom, då han hade turer även åt det hållet. Ragnar, med sin Gunborg, bodde i före detta stationshuset i Gullön. Gunborg var platsvakt vid Gullön till 1965 då stationen avbemannades. Ragnar var spårbesiktningsman innan han gick i pension.
* Gullön ligger där Inlandsbanan stryker förbi Hornavan strax norr om Slagnäs i Norrbotten.
Järnvägsbron över Lilla Luleälv vid Akkats sett inifrån det uppställda festtältet.
Detta foto har vi fått av Bertil Bengtsson i Nacka, vars mor var servitris i Gällivare vid denna tid. Bertil berättar:
–Jag tror att detta är ett "personaltåg" som gick före invigningståget, kanske dagen före, för att transportera ut den serveringspersonal som SJ värvat att servera vid Akkats och kanske på fler ställen. Gick tåget dagen före, fick personalen bo på tåget. Det är ju sovvagnar på bilden, SJ typ Ao4, nästan det modernaste man hade i den vägen. Och sovvagnar skulle knappast behövts om man inte skulle erbjuda nattlogi. Mina misstankar är alltså att detta personaltåg gick dagen före, eller tidigt på morgonen till Akkats. Under festligheterna i Akkats fick tåget naturligtvis flytta på sig för att ge plats åt invigningståget, men sedan måste det återvända för att hämta personalen för transport därifrån.
Bertil Bengtsson fortsätter:
– Men jag gissar ju bara, jag vet absolut ingenting om detta! Jag har e-postat till järnvägsmuséum och frågat om man har någonting i samlingarna om detta tåg, som ju skymtar till höger i bild på flera av bilderna från Storuman. Den som jag tror är min mor på fotot syns i bakersta raden, femte från vänster (bara ansiktet syns, min mor var kort). Hon hade då ännu inte gift sig med min far (möjligen hade dom precis träffats), så hon hette Anges Hedqvist.
Detta foto är taget inuti tältet där alla middagsgäster skulle samlas och äta den meny du kan läsa om längre ned på sidan.
Här är en annan bild tagen inne i festtältet. Hade festen hållits idag hade vi nog kunnat se en och annan dam med i sällskapet. De damer vi ser i bildens bakre regioner är vitklädd serveringspersonal.
Företag från hela
landet bidrog på olika sätt till festens genomförande. Från Nordiska
Kompaniet i Stockholm levererades 340 stycken specialdesignade
kuverttallrikar som gästerna skulle få behålla som minne över
tilldragelsen.
Stockholms Flaggfabrik bidrog med 30 stycken bordsflaggor och
Tobaksmonopolet packade 160 stycken påsar innehållande "1 st. cigarr, 1
st. cigarrcigarett samt 3 st. cigarrer".
Från restaurang Bodensia i Boden lånades 1440 stycken glas, ölglas,
brännvinsglas, champagneglas samt dessertvinsglas som tillsammans med
möbler, köks- och servisattiraljer, mat och dryck fraktades med bil till
festplatsen.
Landelius Konditori i Stockholm sände den 2 augusti i specialtransport 400
vol-au-vents (luftig smördegsbakelse) mot den norrländska vildmarken.
Dessa skulle fyllas med en varm fiskstuvning och utgöra den
specialkomponerade invigningsrätten
Serveringen sköttes av 35 servitörer och hovmästare från Stockholm som rest till Akkats för att på bästa sätt arrangera och genomföra den högtidliga middagen. Militären bistod med ett antal kokvagnar som ställdes upp bakom det jättelika kongresstält som rests invid den brusande Luleälven.
Sveriges Järnvägsmuseum har i mejlkontakt med Jan Sandgren berättat följande om restaurangväsendet inom SJ:
När järnvägarna kom
till på 1850-talet skapades nya möjligheter för människor att resa. Då var tågresorna långa och
tidskrävande. Snart skapades behov av ställen där man kunde stanna och äta.
”Måltidsuppehåll” lades in i tidtabellerna
och järnvägsrestauranger byggdes, med
eller utan hotell. Järnvägsrestauranger och hotell drevs
i både statlig och privat regi. Många av dem var stora, livliga och
välskötta. De erbjöd en välkommen måltid och efterlängtad omväxling i den långa
tågresan.
Vid slutet av seklet 1800 hade
tågresenärerna blivit mer tidsmedvetna och otåliga. Det ställdes krav på att tågen skulle
göra så få stopp som möjligt. Sedan ett antal år hade SJ börjat med nattåg. Med mat
ombord skulle tågen varken behöva stanna vid hotell eller restaurang. 1897 körde så SJ sin
första restaurangvagn.
Järnvägshotellen förlorade i betydelse
i takt med att nattågen blev vanligare. Men restaurangerna behöll sin funktion.
Väntande resenärer på stationer ville fortfarande äta och
restaurangvagnarna skulle förses med mat. På 1960-talet blev det modernt med
självserveringar och på 1970-talet kom pubar på modet i stationshusen.
1909 tog Turisttrafikförbundets
Restaurangaktiebolag över all restaurangdrift på SJ:s tåg, stationer och tågfärjor. 1938 bildade Järnvägsstyrelsen ett eget restaurangbolag, AB Trafikrestauranger (TR), som tog
över restaurangverksamheten.
År 2000 togs TR över av ett företag.
Dessutom skriver Ida Sixtensson att Sveriges Järnvägsmuseum har jubileumstallriken från Akkats i sin samling. Du ser den på bilden nedan.
Den totala kostnaden för Inlandsbanans färdigställande blev 136 miljoner kronor.
Storumansajten.se riktar ett stort tack till Jan Sandgren för detta nostalgiska bild- och textmaterial!